کنترل ضعیف قند خون با از دست دادن دندان ها ارتباط دارد

3دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetology International منتشر شده است، کنترل ضعیف قند خون با داشتن دندان های کمتر مرتبط است.

ارتباط بین دیابت و سلامت دهان و دندان به خوبی اثبات شده است، مطالعات نشان داده اند که ممکن است یک رابطه دو طرفه بین این دو وجود داشته باشد - به عبارت دیگر، سلامت دهان و دندان ضعیف ممکن است سطح قند خون را در افراد دیابتی افزایش دهد و کنترل ضعیف قند خون ممکن است خطر مشکلات سلامت دهان را افزایش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد صرفا یادآوری به افراد دیابتی برای مراقبت از دندان‌هایشان می‌تواند منجر به بهبود سلامت دهان و دندان آنها شود که به طور بالقوه منجر به نتایج بهتری مانند کاهش خطر از دست دادن دندان ها می‌گردد.

در مطالعه ی اخیر، محققان سوابق پزشکی 233567 فرد 20 تا 70 ساله را در ژاپن بررسی کردند - گروهی که شامل افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت بود. همانطور که در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این مطالعه ذکر شد، شرکت کنندگان بر اساس سطحA1C (معیار کنترل طولانی مدت قندخون) به پنج گروه و بر اساس سطح قندخون ناشتا به سه گروه تقسیم شدند. پنج گروه بر اساسA1C شامل: گروهی با  A1C کمتر از 5.5٪، بین 5.5 تا 6.4، بین 6.5 تا 7.4 درصد ، بین 7.5 تا 8.4 درصد و 8.5٪ یا بیشتر، بودند. سه گروه بر اساس قند خون ناشتا، شامل افرادی با قند خون ناشتای کمتر از 110 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بین 110 تا 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، و 126 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر، بودند.

کنترل قند خون به شدت با تعداد دندان­های طبیعی فرد مرتبط است

سپس، محققان سطوح A1C و قندخون ناشتا را با تعداد دندان‌های طبیعی شرکت‌کنندگان مقایسه کردند، همچنین تعدادی از عوامل از جمله سن و وضعیت سیگار کشیدن را در نظر گرفتند. آنها دریافتند که در هر گروه سنی به جز شرکت کنندگانی که در دهه ی 20 سالگی خود بودند، هموگلوبین A1C بالاتر با تعداد کمتر دندان های طبیعی مرتبط است. این رابطه با افزایش سن شرکت کنندگان قوی تر شد، بطوریکه تعداد دندان های طبیعی افراد مسن تر با افزایش A1C به شدت کاهش یافت.

محققان همچنین دریافتند زمانی که سطح قند خون ناشتا 126 میلی‌گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد(سطح تشخیص دیابت)، در همه ی گروه‌های سنی- از دهه ی 20 تا دهه ی60 سالگی-، سطح قند خون ناشتا با تعداد دندان‌های طبیعی ارتباط دارد. اما برای شرکت کنندگان در دهه های 40 و 60 سالگی - و به درجات ضعیف تر در دهه ی 50 سالگی - بین افزایش قند خون ناشتا (بین110 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر) و داشتن دندان های طبیعی کمتر نیز ارتباطی وجود دارد. این نتیجه نشان می‌دهد که به خطر افتادن سلامت دهان ممکن است با هر سطحی از قند خون بالا، شروع شود، حتی قبل از رسیدن به محدوده ی تشخیص دیابت.

محققان نتیجه گیری کردند که کنترل قند خون به شدت با تعداد دندان های طبیعی در محیط واقعی مرتبط است. این داده ها بر اهمیت کنترل قند خون و مراقبت مناسب از دهان برای محافظت در برابر از دست دادن دندان ها تاکید می کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/03/poor-glucose-control-linked-to-tooth-loss/